حسرت مردم اهواز در باز شدن قفل قطار شهری ۱۵ ساله شد
به گزارش خوز نیوز از اهواز به دنبال رشد جمعیت، توسعه شهرها به کلانشهر و افزایش مهاجرت های مردمی جمعیت شهرها افزایش می یابد و همین عامل سبب ایجاد مشکلات فراوان حمل و نقلی برای جامعه شهری می شود، کشورهای توسعه یافته برای رهایی از مشکلات حاصل از رشد جمعیت و سهولت استفاده از سیستم حمل و نقل، قطار شهری یا مترو را به عنوان سیستمی راحت، سریع و منظم انتخاب کردند؛ از مزایای دیگر استفاده از قطار شهری می توان به کاهش ترافیک، آلودگی هوا، هزینه های رفت و آمد و همچنین سرعت انتقال مسافران اشاره داشت.
اهواز با جمعیتی میلیونی هشتمین شهر پرجمعیت کشور به شمار می رود اما متأسفانه فاقد برخی امکانات رفاهی برای شهروندان است، پروژه مترو اهواز در سال 85 کلید خورد؛ اما با وجود متقاضیان شرکت های داخلی مانند فرگوسن و قرارگاه خاتم الانبیاء در کمال ناباوری روند اجرای این پروژه به دست شرکت کیسون سپرده شد.
تعلل های نامعقول شهرداری اهواز و پایان یافتن مهلت اعتبار فاینانس 6 ماهه بانک چینی آرزوی مترو دار شدن اهواز را دورتر از انتظار کرد؛ همچنین بدحسابی، اتخاذ تصمیمات غلط و بدهی های نجومی شهرداری اهواز مانع بزرگی برای ضمانت بانک ها بود.
نکته قابل توجه در این پروژه اینکه منابع درنظر گرفته شده برای مترو به صورت پنجاه درصدی میان شهرداری و دولت تقسیم شده بود؛ به گفته رئیس سازمان قطار هزینه در نظر گرفته شده توسط دولت صرف ساخت سازه های سازمانی شده بود و شهرداری اهواز یک بار دیگر در این مسئله به تعهدات خود عمل نکرد.
کشمکش های شهرداری و شرکت کیسون بر سر مسائل مالی و مطالبات راه به جایی نبرد تا اینکه بنا شد داوری این جریان به شورای فنی عالی کشور واگذار شود.
اکنون حدود 15 سال از کلنگ آغاز پروژه قطار شهری در شهر اهواز بر می گذرد؛ اما متأسفانه این جریان چیزی جز حفر بی حاصل زمین و هزینه های عظیم و بی نتیجه برای شهرستان اهواز نبود.